Mendidik Anak di Masa Globalisasi

Asy Syaikh Soleh Fauzan bin Abdillah al Fauzan hafizhahullah berkata,

“Wahai sekalian manusia ketahuilah bahawa keadaan pada masa ini berbeza dengan keadaan masa lalu. Dahulu mereka tidak mengetahui keadaan negeri lain dan tidak pula mengetahui peristiwa yang terjadi kecuali dinegeri mereka dan sekitarnya saja.

Adapun pada zaman ini dunia seakan saling berdekatan dan dunia ini sebagaimana dikatakan seakan-akan seperti hanya satu desa saja. Tanggungjawab terbesar pada saat sekarang ini adalah terletak pada anak-anak.

Bimbinglah mereka dan jagalah mereka dari bahaya berbagai pemikiran-pemikiran yang sesat, jagalah mereka agar tidak sebebasnya pergi ketempat-tempat hiburan atau ketempat-tempat lain, jagalah mereka jangan sampai mereka dikendalikan oleh pihak lain selain kalian, janganlah kalian mengamanahkan mereka kecuali kepada orang yang kalian ketahui kejujuran, keamanahan serta keikhlasannya.

Walaupun anak-anak tersebut tinggal dekat dengan kalian tapi hati-hati mereka dan pemikiran mereka terkadang jauh dari kalian.

Awasilah segala bentuk media sosial baik itu twitter dan selainnya, jauhkan segala bentuk media-media yang merosakkan.

Semangatlah di dalam menjaga rumah anda dari segala bentuk media sosial yang boleh merosakkan.

Jangan katakan: Saya tidak mampu mengawasi mereka.

Berusahalah untuk mampu dikeranakan mereka berada di bawah tanggungjawab kalian.

Kalau mereka (anak-anak tersebut) mengetahui dari diri anda adanya sebuah tekad dan kemahuan yang besar nescaya pasti mereka akan terdidik bersama anda.

Namun jika mereka mengetahui adanya sikap bermudah-mudahan dari anda atau menutup mata (dari semua ini) maka mereka juga pasti akan bermudah-mudahan dan akan terdidik dalam jalan kejelekan kecuali siapa yang Allah rahmati.

Jagalah anak-anak kalian lebih dari penjagaan seorang pengembala terhadap serigala yang akan menerkam domba-domba mereka, dikeranakan anak-anak kalian juga terancam keselamatannya dari serigala yang berwujud manusia

Jika niat kalian baik dan kalian jujur di dalam tekad kalian maka pasti Allah akan menolong anda.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ ر)

“Dan orang-orang beriman dan anak keturunan merekapun beriman maka pasti kami akan mempertemukan mereka dengan anak keturunan mereka (di syurga) dan kami tidak akan mengurangi sedikitpun dari amalan mereka, setiap orang akan mendapatkan apa yang dia usahakan”. [Ath Thur :21]

Ketahuilah tanggung jawab ini besar dan hisab (perhitungan amalan) sangatlah detail dan terperinci dan mengikuti bimbingan sangatlah berat kecuali siapa yang Allah beri taufik dan dia jujur di dalam niatnya dan baik keadaan hatinya, maka Allah akan meluruskan dan memudahkan dia di dalam mendidik anak-anaknya dan anak-anak tersebut akan mudah diarahkan jika ada kejujuran, keamanahan serta tekad yang kuat dan tidak ada sikap bermudah-mudahan.”

Sumber : http://safeshare.tv/w/WZFmXWdoai
Alih bahasa : Syabab Forum Salafy
Arsip WSI | http://forumsalafy.net/?p=12077

 

Advertisements
Mendidik Anak di Masa Globalisasi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s