Muazzin Yang Murtad

Al Imam Ibnul Qoyyim rahimahullah berkata,

“Diriwayatkan di dalam satu kisah bahawa di Mesir ada seorang yang rajin mengumandangkan azan dan melaksanakan solat jamaah, pada wajahnya terlihat cahaya ibadah dan ketaatan.

Suatu hari dia naik ke menara tempat dia melakukan azan seperti biasanya, dan di bawahnya ada rumah milik orang nasrani, kemudian dia memperhatikan rumah itu dan dia melihat di sana ada wanita anak si pemilik rumah, kemudian sang wanita tersebut membuatnya jatuh cinta.

Tidak lama kemudian dia tinggalkan azannya dan dia turun untuk menjumpai wanita tersebut, dan dia masuk di dalam rumahnya.

Si wanita itu bertanya kepadanya: Apa kamu mahu? Apa perlumu kamu datang ke sini? Dia menjawab: Aku menginginkanmu! Wanita tersebut berkata lagi: Kenapa? Dia menjawab: Kau telah merasuk ke dalam jiwaku dan meluluh lantakkan hatiku! Wanita tersebut berkata: Aku tidak mahu berbuat zina! Dan bapaku mana mahu menikahkan diriku denganmu? Dia berkata: Aku masuk agama nasrani! Wanita itu berkata lagi: Kalau kamu melakukannya maka aku mahu.

Alhasil si tukang adzan itu murtad dan masuk agama nasrani hanya untuk menikahi wanita itu, kemudian dia tinggal di rumah itu bersama mereka, pada pertengahan hari dia naik di loteng rumah itu kemudian dia jatuh dan mati! Akhirnya dia tidak mendapatkan wanita itu dan hilang agamanya.”

Sumber: Al Jawabul Kafi 391
Alih bahasa: Abu Arifah Muhammad Bin Yahya Bahraisy

Advertisements
Muazzin Yang Murtad

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s